-
- ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ: "ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ" -
1. Οι μηχανικοί, ο τεχνολογικός ντετερμινισμός, και το κίνημα της Τechnocracy
1α. Η Τεχνολογία ως συστατική έννοια της νεωτερικότητας
1β. Οι όροι ανάδυσης του τεχνολογικού ντετερμινισμού και του κινήματος της Technocracy
- Τα μεγάλα τεχνολογικά συστήματα στην Αμερική και η άνθηση του τεχνοκρατικού ιδεώδους.
- Η Ευρώπη και το πνεύμα του "americanismus" στο Μεσοπόλεμο
- Οι Βρετανοί μηχανικοί
- Οι Γάλλοι μηχανικοί και το θετικιστικό ιδεώδες
- Οι Γερμανοί μηχανικοί και η υπαγωγή της civilization στην κultur
- Οι μηχανικοί στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής
- Κάποιες ακόμη εθνικές περιπτώσεις, επιρροές και ιδιοτυπίες
1δ. Οι Σπουδές της Εκπαίδευσης και του Επαγγέλματος των Μηχανικών. Από τις δομικές κανονικότητες στις ενδεχομενικότητες και την αρχή της ετερογένειας.
1ε. Από την Ιστορία της Τεχνολογίας στο Πρόγραμμα της Κοινωνικής Κατασκευασιοκρατίας και τα Δίκτυα των Δρώντων.
- Η συζήτηση σχετικά με τον Τεχνολογικό Ντετερμινισμό στα πλαίσια της Ιστορίας της Τεχνολογίας.
- Το Πρόγραμμα της Κοινωνικής Κατασκευής των Τεχνολογικών Συστημάτων, (Social Constraction of Technology, SCOT).
- Τα Δίκτυα των Δρώντων
2. Η ανάδυση των σπουδών και του επαγγέλματος των Ελλήνων μηχανικών
2α. Το Πολυτεχνείο. Από το Σχολείον των Τεχνών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
- Πρώτη περίοδος, 1836-1863. Από το βιομηχανικό ρασιοναλισμό του Τσέντνερ στον κλασικισμό του Καυταντζόγλου.
- Δεύτερη περίοδος 1863-1887. Από το «Καλλιτεχνείον» στο σχολείο των «Τεχνητών και Εργοστασιαρχών».
- Τρίτη περίοδος, 1887-1914. Το «Σχολείον των Βιομηχάνων Τεχνών».
- Η μεταρρύθμιση 1914-1920. «Παπανάστασις» και βενιζελικός γιακωβινισμός.
2β. Οι άλλοι θεσμοί τεχνικής εκπαίδευσης και η πρόθεση διαμόρφωσης της επαγγελματικής πυραμίδας κατά το πρότυπο μιας αντίστοιχης εκπαιδευτικής.
2γ. Από τα Σώματα των Μηχανικών στο Υπουργείο της Συγκοινωνίας
2δ. Βιομηχανία και μηχανικοί
2ε. Από τον Πολυτεχνικό Σύλλογο στο Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος
3. Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στο Μεσοπόλεμο. Ένα σχολείο ελίτ.
3α. Η ακαδημαϊκή αυτοτέλεια ως εγγυήτρια αρχή της πρωτοκαθεδρίας της επιστήμης έναντι της πολιτικής.
3β. Επαγγελματικό σχολείο ή Τεχνικό Πανεπιστήμιο;
- Το ζήτημα της φυσιογνωμίας.
- Σχολές, μαθήματα, θεωρία και εργαστηριακή εκπαίδευση.
- Γαλλικό ή Γερμανικό μοντέλο;
3γ. Οι Καθηγητές
3δ. Οι σπουδαστές, μια διανοητική και κοινωνική ελίτ. Ή αλλιώς η αξιοκρατία ως νομιμοποιητική αρχή της υπεροχής.
- Οι αριθμοί: φοιτώντες και διπλωματούχοι
- Ένα ανδρικό σχολείο
- Σπουδαστές διανοητική ελίτ
- Σπουδαστές κοινωνική ελίτ
- Το μοντέλο πατερναλιστικής διοίκησης και οι αντιδράσεις.
- Από τις «παιδικές αταξίες» της δεκαετίας του 20 στην εμφάνιση της αριστερής κριτικής στα μέσα της δεκαετίας του 30.
4. Ανάμεσα στο επάγγελμα, την επιστήμη και το κράτος.
4α. Το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος στο Μεσοπόλεμο.
- Ο οργανισμός
4β. Η ταυτότητα του επαγγέλματος
- Ανάπτυξη, Ειδικότητες, Σπουδές, Γεωγραφική κατανομή, Ηλικίες, Φύλο.
- Κατανομή της απασχόλησης: Κράτος, Ιδιωτικός Τομέας, Κατασκευές, Υπηρεσίες και Βιομηχανία.
- Οι τεχνικές εταιρείες και το κυρίαρχο μοντέλο του επιχειρείν.
- Η προτυποποίηση και η «επιστημονική οργανώσις της εργασίας».
- Η περίπτωση του Θεμιστοκλή Χαριτάκη.
- Ανάμεσα στην Επιστήμη το Επάγγελμα και το Κράτος.
5. Το Τεχνοκρατικό Ιδεώδες ως Ρυθμιστική Αρχή της Κοινωνίας και της Πολιτικής
5α. Το γενικό πλαίσιο της συζήτησης
5β. Το Αρχιμήδειο «πα στω» και το περιοδικό ΕΡΓΑ
5γ. Ο Νίκος Κιτσίκης και το Ιδεώδες του «Τεχνικού Κράτους»
5δ. Μία άλλη σύνθεση, «πνεύματα» και «μηχανές».
-
- Δημοσθένης Πρωτοπαπαδάκης:
- Τι κάνεις εκεί παιδί μου, είσαι τρελός; Εδώ δεν είναι Πανεπιστήμιον είναι Πολυτεχνείον
-