Eίσαι τρελός; Εδώ δεν είναι Πανεπιστήμιον είναι Πολυτεχνείον

Θέματα που αφορούν το τμήμα των Η.Μ.Μ.Υ.

Eίσαι τρελός; Εδώ δεν είναι Πανεπιστήμιον είναι Πολυτεχνείον

Δημοσίευσηαπό pez » 26 Σεπ 2009, 10:58

-
- ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ: "ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ" -

1. Οι μηχανικοί, ο τεχνολογικός ντετερμινισμός, και το κίνημα της Τechnocracy

1α. Η Τεχνολογία ως συστατική έννοια της νεωτερικότητας

1β. Οι όροι ανάδυσης του τεχνολογικού ντετερμινισμού και του κινήματος της Technocracy

- Τα μεγάλα τεχνολογικά συστήματα στην Αμερική και η άνθηση του τεχνοκρατικού ιδεώδους.
- Η Ευρώπη και το πνεύμα του "americanismus" στο Μεσοπόλεμο
- Οι Βρετανοί μηχανικοί
- Οι Γάλλοι μηχανικοί και το θετικιστικό ιδεώδες
- Οι Γερμανοί μηχανικοί και η υπαγωγή της civilization στην κultur
- Οι μηχανικοί στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής
- Κάποιες ακόμη εθνικές περιπτώσεις, επιρροές και ιδιοτυπίες

1δ. Οι Σπουδές της Εκπαίδευσης και του Επαγγέλματος των Μηχανικών. Από τις δομικές κανονικότητες στις ενδεχομενικότητες και την αρχή της ετερογένειας.

1ε. Από την Ιστορία της Τεχνολογίας στο Πρόγραμμα της Κοινωνικής Κατασκευασιοκρατίας και τα Δίκτυα των Δρώντων.

- Η συζήτηση σχετικά με τον Τεχνολογικό Ντετερμινισμό στα πλαίσια της Ιστορίας της Τεχνολογίας.
- Το Πρόγραμμα της Κοινωνικής Κατασκευής των Τεχνολογικών Συστημάτων, (Social Constraction of Technology, SCOT).
- Τα Δίκτυα των Δρώντων

2. Η ανάδυση των σπουδών και του επαγγέλματος των Ελλήνων μηχανικών

2α. Το Πολυτεχνείο. Από το Σχολείον των Τεχνών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

- Πρώτη περίοδος, 1836-1863. Από το βιομηχανικό ρασιοναλισμό του Τσέντνερ στον κλασικισμό του Καυταντζόγλου.
- Δεύτερη περίοδος 1863-1887. Από το «Καλλιτεχνείον» στο σχολείο των «Τεχνητών και Εργοστασιαρχών».
- Τρίτη περίοδος, 1887-1914. Το «Σχολείον των Βιομηχάνων Τεχνών».
- Η μεταρρύθμιση 1914-1920. «Παπανάστασις» και βενιζελικός γιακωβινισμός.

2β. Οι άλλοι θεσμοί τεχνικής εκπαίδευσης και η πρόθεση διαμόρφωσης της επαγγελματικής πυραμίδας κατά το πρότυπο μιας αντίστοιχης εκπαιδευτικής.
2γ. Από τα Σώματα των Μηχανικών στο Υπουργείο της Συγκοινωνίας
2δ. Βιομηχανία και μηχανικοί
2ε. Από τον Πολυτεχνικό Σύλλογο στο Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος

3. Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στο Μεσοπόλεμο. Ένα σχολείο ελίτ.

3α. Η ακαδημαϊκή αυτοτέλεια ως εγγυήτρια αρχή της πρωτοκαθεδρίας της επιστήμης έναντι της πολιτικής.

3β. Επαγγελματικό σχολείο ή Τεχνικό Πανεπιστήμιο;

- Το ζήτημα της φυσιογνωμίας.
- Σχολές, μαθήματα, θεωρία και εργαστηριακή εκπαίδευση.
- Γαλλικό ή Γερμανικό μοντέλο;

3γ. Οι Καθηγητές

3δ. Οι σπουδαστές, μια διανοητική και κοινωνική ελίτ. Ή αλλιώς η αξιοκρατία ως νομιμοποιητική αρχή της υπεροχής.

- Οι αριθμοί: φοιτώντες και διπλωματούχοι
- Ένα ανδρικό σχολείο
- Σπουδαστές διανοητική ελίτ
- Σπουδαστές κοινωνική ελίτ
- Το μοντέλο πατερναλιστικής διοίκησης και οι αντιδράσεις.
- Από τις «παιδικές αταξίες» της δεκαετίας του 20 στην εμφάνιση της αριστερής κριτικής στα μέσα της δεκαετίας του 30.

4. Ανάμεσα στο επάγγελμα, την επιστήμη και το κράτος.

4α. Το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος στο Μεσοπόλεμο.

- Ο οργανισμός

4β. Η ταυτότητα του επαγγέλματος

- Ανάπτυξη, Ειδικότητες, Σπουδές, Γεωγραφική κατανομή, Ηλικίες, Φύλο.
- Κατανομή της απασχόλησης: Κράτος, Ιδιωτικός Τομέας, Κατασκευές, Υπηρεσίες και Βιομηχανία.
- Οι τεχνικές εταιρείες και το κυρίαρχο μοντέλο του επιχειρείν.
- Η προτυποποίηση και η «επιστημονική οργανώσις της εργασίας».
- Η περίπτωση του Θεμιστοκλή Χαριτάκη.
- Ανάμεσα στην Επιστήμη το Επάγγελμα και το Κράτος.

5. Το Τεχνοκρατικό Ιδεώδες ως Ρυθμιστική Αρχή της Κοινωνίας και της Πολιτικής

5α. Το γενικό πλαίσιο της συζήτησης
5β. Το Αρχιμήδειο «πα στω» και το περιοδικό ΕΡΓΑ
5γ. Ο Νίκος Κιτσίκης και το Ιδεώδες του «Τεχνικού Κράτους»
5δ. Μία άλλη σύνθεση, «πνεύματα» και «μηχανές».
-
- Δημοσθένης Πρωτοπαπαδάκης:
- Τι κάνεις εκεί παιδί μου, είσαι τρελός; Εδώ δεν είναι Πανεπιστήμιον είναι Πολυτεχνείον
-
pez
 

Re: Eίσαι τρελός; Εδώ δεν είναι Πανεπιστήμιον είναι Πολυτεχνείον

Δημοσίευσηαπό pez » 27 Σεπ 2009, 21:03

1
- "Τι κάνεις εκεί παιδί μου, είσαι τρελός; Εδώ δεν είναι Πανεπιστήμιον είναι Πολυτεχνείον"
- To: EECE, DEP DUTh
- Sunday, September 27, 2009 9:19 PM
- From: Petros Zimourtopoulos

"Τι κάνεις εκεί παιδί μου, είσαι τρελός; Εδώ δεν είναι Πανεπιστήμιον είναι Πολυτεχνείον" - Δημοσθένης Πρωτοπαπαδάκης

''Το Πολυτεχνείο στο Μεσοπόλεμο καταφέρνει να παγιώσει τη φυσιογνωμία ενός σχολείου ελίτ. Τα συστατικά στοιχεία αυτής της φυσιογνωμίας ήταν από τη μία μεριά οι εξαιρετικά υψηλές γνωστικές απαιτήσεις κατά την εισαγωγή και κατά τη διάρκεια των σπουδών και από την άλλη το καθεστώς μιας σχετικά διευρυμένης διοικητικής αυτοτέλειας που χαρακτήριζε την παρουσία του ιδρύματος στα ακαδημαϊκά πράγματα. Το δεύτερο χαρακτηριστικό ήταν στενά συνδεδεμένο με το κοινωνικό και επιστημονικό προφίλ του σώματος των καθηγητών, το οποίο ενίσχυε και περιφρουρούσε αυτή την αυτοτέλεια, όσο άλλωστε ενισχυόταν απ' αυτήν. Τα χαρακτηριστικά αυτά συνέβαλαν στην κατασκευή και την προβολή ενός μοντέλου αξιοκρατίας, το οποίο από τη μία μεριά στηριζόταν στην αμάχητη αντικειμενικότητα της γνώσης των μαθηματικών και από την άλλη στην εικόνα ενός θεσμού απρόσβλητου από τις μεροληψίες της πολιτικής. Το μοντέλο αυτό χωρίς αμφιβολία συνιστούσε ιδιοτυπία για τα ειωθότα του δημόσιου βίου της χώρας.

Αν σ' αυτά προστεθούν η θεσμική κατοχύρωση της πρωτοκαθεδρίας έναντι των στρατιωτικών σχολών και στην πράξη έναντι της Φυσικομαθηματικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, η ανελαστική απαίτηση καταβολής ιδιαίτερα υψηλών διδάκτρων, ο περιορισμένος αριθμός και η κοινωνική προέλευση των σπουδαστών η εικόνα γίνεται πλήρης. Το Πολυτεχνείο στο Μεσοπόλεμο ήταν ένα σχολείο που απευθυνόταν σε μία κοινωνική και διανοητική ελίτ. Η διατήρηση, η ενίσχυση και η συστηματική ιδεολογική υπεράσπιση αυτών των στοιχείων ως συστατικών χαρακτηριστικών της φυσιογνωμίας του αποτελούσαν τους παράγοντες διαρκούς ενίσχυσης του κοινωνικού του κύρους.

Στην κατεύθυνση αυτή συνέβαλε και η παγίωση μιας συλλογικής συνείδησης σχετικά με το Πολυτεχνείο και το επάγγελμα του μηχανικού, η οποία θα μπορούσε να σκιαγραφηθεί κάπως έτσι. Το Πολυτεχνείο και το επάγγελμα ξεκίνησαν από χαμηλά, από "κάτω", και μετά από μία επίπονη και περιπετειώδη πορεία έφτασαν να κατακτήσουν μια από τις υψηλότερες θέσεις στην ιεραρχία των θεσμών του Ελληνικού κράτους. Έφτασαν να είναι "πάνω". Αυτή η ανοδική πορεία δεν είχε να κάνει μόνο με την ευδοκίμηση του ιδρύματος και του επαγγέλματος αλλά στην τροχιά της συμπαρέσυρε και την ίδια τη χώρα. Μία πληθώρα κειμένων στα τεχνικά περιοδικά, στον ημερήσιο τύπο, στα επίσημα ντοκουμέντα του ΕΜΠ και του ΤΕΕ με τον ένα ή τον άλλο τρόπο δεν έπαυαν να υπογραμμίζουν μία κοινή πεποίθηση που έλεγε περίπου το εξής: εάν η Ελλάδα είχε να επιδείξει κάτι στο πεδίο των τεχνικών επιτευγμάτων και της τεχνολογικής ανάπτυξης, εάν μπορούσε πια να συγκαταλέγει εαυτόν στο σύγχρονο κόσμο αυτό το όφειλε σε μεγάλο βαθμό στο Πολυτεχνείο και τους μηχανικούς. [415]

Η ρητορεία αυτή μ' άλλα λόγια διεκδικώντας για το Πολυτεχνείο και το επάγγελμα μία διακεκριμένη θέση στις ιεραρχήσεις του κοινωνικού φαντασιακού επέμενε να διακηρύττει ότι στην αναπόδραστη μεν, αλλά και γεμάτη εμπόδια πορεία της χώρας προς τη νεωτερικότητα οι "μάχες" του εκμοντερνισμού κερδήθηκαν, όσες τέλος πάντων κερδήθηκαν, κατά κύριο λόγο, χάρη στη δράση του "στρατού" των "επιστημόνων τεχνικών". Όσο πιο ψηλός ήταν ο στόχος τόσο πιο ψηλή και η θέση στην πυραμίδα των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών θεσμών.''

ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ: "ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ" - ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ

2
- Υπάρχει και βιβλίο:
- Oι Έλληνες Μηχανικοί - Βιβλιόραμα

3
- Υπάρχει και συνέχεια.

= Πού;
- Στην Ενίσχυση... Ερευνητικών Ομάδων στα Πανεπιστήμια.

= Εδώ Μέσα;
- Χε! Χε! Όχι βέβαια! Εδώ Μέσα υπάρχει Μόνιμος Διωγμός ΚΑΘΕ Ανεξάρτητης -της παραμικρής, έστω!- Ερευνητικής Απόπειρας. Η Αυτοεξορία στην Γερμανία της παλαιότερης Εδώ Μέσα -από το 1985!- ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ Ερευνητικής Ομάδας Κεραιών αποτελεί την πλέον ολοζώντανη, πανηγυρικά αδιάψευστη, πραγματικότητα της κρατούσας ομαδικής, αυθεντικά γιουρελληναγροτικής, πανταχόθεν αναπεμπομένης Εδώ Μέσα δέησης:

- "Θεέ μου, ψόφησέ τους επιτέλους το γαϊδούρι!"

- Στο ΕΜΠ:
- Γιάννης Αντωνίου, "Οι μηχανικοί την πρώτη μεταπολεμική περίοδο, 1950-1970. Συνέχειες και Τομές" - 300 ΚΒ - PDF

- Πέτρος Ζιμουρτόπουλος
pez
 


Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 4 επισκέπτες