Αξιότιμοι Συνάδελφοι,
θα ήθελα να σας ενημερώσω για τη παρέμβαση του ΣΦΤΗΜΜΥ που έγινε στη Συνέλευση του Τομέα Λογισμικού & Εφαρμογών στις 6/7/10 σχετικά με το τρόπο διεξαγωγής των Εργαστηριακών Ασκήσεων του Μαθήματος "Βάσεις Δεδομένων" κατά το Εαρινό Εξάμηνο του Ακαδημαϊκού Έτους 2009-10. Η παρέμβαση αυτή πηγάζει κυρίως από παράπονα Φοιτητών που εκφράστηκαν προς τους εκπροσώπους του Συλλόγου μας.
Φέτος, το Εργαστήριο του Μαθήματος γινόταν ως εξής: στο e-class του μαθήματος "ανέβαιναν" κάθε εβδομάδα η εκφώνηση της άσκησης σε μορφή pdf και η λύση της σε μορφή txt. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου αρχικά αναλύονταν το πρόβλημα και στη συνέχεια εξετάζονταν η δοθείσα λύση. Τέλος, οι φοιτητές καλούνταν να αντιγράψουν το κώδικα από το txt αρχείο (copy-paste) στην αντίστοιχη "κονσόλα" της SQL, να παρατηρήσουν τα αποτελέσματα και να κρίνουν την ορθότητα του κώδικα.
Όπως είναι φανερό αυτό είχε διάφορα προβλήματα, τα σημαντικότερα εκ των οποίων είναι:
α) Περιόριζε τη "δημιουργικότητα" των φοιτητών, καθώς μια επερώτηση σε SQL μπορεί να γίνει με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Αυτό είχε σα συνέπεια τη μειωμένη συγκέντρωση των Φοιτητών που παρατηρούνταν κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου.
β) Γενικά στο "προγραμματισμό" ισχύει ότι εάν δε γράψεις κώδικα (και κατά συνέπεια δε κάνεις λάθη) δε πρόκειται να μάθεις. Επομένως, η αντιγραφή ενός (σωστού) κώδικα και η εκτέλεσή του δε βοηθάει ιδιαίτερα.
---
Επί των παραπάνω, προτάθηκαν από το Σύλλογο τα εξής:
α) Σε όλη τη διάρκεια του μαθήματος να μελετάται το σχεσιακό σχήμα ΕΤΑΙΡΙΑ, το οποίο χρησιμοποιείται σε όλη τη διάρκεια του συγγράμματος του μαθήματος και κατά συνέπεια η φοιτητές είναι οικείοι με αυτό. Επίσης η εν λόγω βάση δεδομένων περιλαμβάνει όλα τα πιθανά θεωρητικά στοιχεία (αναδρομικές σχέσεις, παραγόμενα γνωρίσματα, αδύναμοι τύποι οντοτήτων κ.λπ.) που θα συναντήσουν οι Φοιτητές κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
β) Στα πρώτα μαθήματα του εργαστηρίου οι Φοιτητές θα καλούνται να δημιουργήσουν τη Βάση Δεδομένων με τη βοήθεια του Διδάσκοντος και των βοηθών, χρησιμοποιώντας το σχεσιακό σχήματος που έχει διδαχθεί στη θεωρία. Πιο συγκεκριμένα, η βάση θα αποθηκεύεται σε κοινό Διακομιστή (Server) του Εργαστηρίου, τον οποίο θα μπορούν να προσπελάσουν όλοι οι Φοιτητές. Τέλος, μετά τη δημιουργία των απαραίτητων σχέσεων, οι Φοιτητές θα καλούνται να εισάγουν πλειάδες δεδομένων στη Βάση.
γ) Στα επόμενα εργαστήρια, θα δίνονται ερωτήσεις σε φυσική γλώσσα σχετικά με ανάκτηση δεδομένων από τη βάση. Οι Φοιτητές θα πρέπει (με τη βοήθεια του διδάσκοντος και των βοηθών του, όταν αυτή χρειάζεται) να εκφράσουν τις ερωτήσεις σε SQL και να ανακτήσουν τα κατάλληλα δεδομένα από τη βάση.
δ) Τέλος, προτάθηκε η βαθμολόγηση του εργαστηρίου να γίνεται (αντί του συστήματος "για κάθε απουσία μείον μισή μονάδα - αλλιώς άριστα") τη τελευταία εβδομάδα του μαθήματος με εξέταση (όπως γίνεται σε πολλά άλλα εργαστήρια) στην οποία οι Φοιτητές θα πρέπει με κατάλληλες επερωτήσεις να ανακτήσουν δεδομένα από τη βάση στην οποία δούλευαν στα προηγούμενα εργαστήρια, να φτιάξουν κάποια απλά triggers ή views κ.λπ. Κατά συνέπεια, η τελική γραπτή εξέταση θα απαλλάσσεται από την εξέταση της SQL διότι αυτή θα γίνεται πλέον σε "πραγματικό περιβάλλον".
Τέλος, κρίνω ιδιαίτερα σημαντικό να πω πως ο φετινός διδάσκων του μαθήματος κ.Αραμπατζής δίδασκε το μάθημα για πρώτη φορά, οπότε είναι απολύτως λογικό το εργαστήριο του μαθήματος να μην έχει "ιδανική δομή". Η όλη "κριτική" που έγινε είναι απολύτως καλοπροαίρετη και έγινε αποκλειστικά και μόνο για την "αναβάθμιση" του επιπέδου του εργαστηρίου.
Ελπίζουμε να ληφθεί σοβαρά υπ' όψιν.
Τσορμπατζόγλου.Γιώργος
---
http://groups.google.com/group/duth-sfthmmy